onsdag 8 april 2009

Borås




I en sänka mellan bergen ligger knallestan borås
Den blev grundad 16hundra 16hundra 21


En liten visa jag lärde mig på lågstadiet. Mins ej andra och tredje verserna dock. Handla om Gustav II Adolf som grundade stan. Lade för övrigt märke till nyss, när jag inte visste hur många som bodde i borås gick jag in på sidan vi alla älskar och beundra, all kunskaps moder, wikipedia, och där stog det fel. Förr trodde man att Borås grundades 1622, men när jag gick på mellanstadiet hittades det ett dokument av nåt slag som visade att Kungen gav sitt medgivande till att anlägga en stad här - då kallad boreåsen- ett år tidigare Därav det dåliga "rimmet" i visan ovan. Jag känner hur min världsbild rasar. Hur ska jag kunna tro på någonting efter det här? Efter att wikipedia har fel? O vilken smärta...

 Nu ska jag gå på stan med mamma. 

1 kommentarer:

Simon sa...

Men... tanken med wikipedia är ju inte att det är all kunskaps moder, utan snarare all kunskaps lillasyster. Om något står fel på wikipedia ändrar man det. Juh...

Skicka en kommentar