onsdag 15 april 2009

the man the myth the legend

Tim Burton är en fantastisk man. Han är inte särdeles känd, men hans fantasi är det. Han har producerat filmer som corpse bride, edward sissorhand, ed wood, sleepy hollow (den som ser j.depp linjen får ett plus i kanten) och big fish - vilket råkar avra filmen jag sett idag. Den handlar om en man som tycker om att berätta historier så mycket och så länge att han tillslut blir historierna själv. Han behöver dem lika mycket som de behöver honom, liksom alla andra. Det är en hemskt tragisk relation man får inblick i, men samtidigt vacker, för mannen gör verkligen allt han kan frö att visa vad han känner och vem han är. Hela tiden. han blir mest bara missförstådd. Det låter kryptiskt jag vet, men filmen är kryptisk så... 


I vilket fall är det tack vare genit tim burton vi gör mer än betraktar hostorierna. Tack vare honom får vi del inte bara av utan i dem. Han sätter färg på det svartvita i någon annans fantasivärldar. Ja, han är så bra. Även om big fish inte ens är en av mina favoriter bland hans verk, är den klart sevärd, och ska helst avnjutas en regnig onsdagseftermiddag, helst i oktober - men april kan funka likväl...

För övrigt är vi idag glada för att stockholmarna bara tog ett poäng idag (fotboll) och således inte gått om de gulsvarta hjältarna. Inte för att de kommer göra det någonsin, men ändå. Tacksam är jag idag att de, och nu citerar jag deras egen tränare, spelar på "division 2 nivå". 


0 kommentarer:

Skicka en kommentar