söndag 19 april 2009

lördagsnattfilosofi...

De sista dagarna ahr jag funderat en del på begreppet bubblor. Inte bubblor som såpbubblor eller snygga små bilar (som jag gärna skulle vilja ha en frö övrigt!!!) utan små grupper av folk - subkulturer. Jag har insett att jag ingår i flera stycken, vilket i sig är rätt roligt, och då är den intressanta biten hur jag själv sorterar de i huvet. Jag menar, hur tänker man kring de olika grupperna man befinner sig i? 

Som tonåring upptäckte jag nånstans i högstadieåldern hur jag vandrade mellan skolvärlden, hemma och vänner och kyrkan osv, och att utmaningen var att vara sig själv på alla de ställena. Idag är utmaningen en annan, i och med att jag känner mig tillräckligt väl nu. Det svåra idag är att förstå hur och varför jag hamnat i dem, och försöka se till att de grupper man tillhör är tid väl spenderad. Ungefär. Jag enar att det svåra är att prioritera det som är bra för en själv - det där med balans i livet... 

Vilka bitar och grupper man spenderar tid och kraft i ska man spendera sin tid och kraft på och vilka ska man släppa eller lämna? Det samma gäller relationer. Att inse det är att växa och mogna, för man kan bli bättre på det men kommer alltid ställas inför det. 
Själv har jag prioriterat om lite i livet sista året, och känner mig just nu rätt nöjd med mina val just nu. Det jag har funderat på sista veckorna är alltså en slags utvärdering av om jag gjorde rätt som engagerade mig i nya sammanhang - bubblor - och släppte endel andra engagemang. Och jag valde rätt. Finns när man inser sådant efter lite efterfunderingar. (om det nu finns ett ord som heter så) Numera har jag valt de saker jag lägger tid på själv, och det är en god känsla. 

Nu ska jag sova så jag orkar jobba imon - ska stå i butiken i domkyrkovapenhuset i några timmar, och sen eventuellt titta på 3d film på bio som en födelsedagspresent till en god vän. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar