lördag 11 april 2009

kyrkklockor och tända ljus

klockspelet i carolikyrkan i borås ringer för fullt. Kristus är uppstånden. Ja han r sannerligen uppstånden. Jag tnker på alla ställen jag känner till hur de bär sig åt i det här ögonblicket - på stiftsgårdar runt o i landet md gudstjänster just nu tex. Då är det tyst från nu och fram några minuter över tolvslaget då man tänder levande ljus som en löpeld - ala taize - som går bakåt i församlingen tills hela kyrkan är upplyst av lågor, man ropar ut att kristus är uppstånden och sen sjunger man. Av glädje. Det är vackert. 

Här har gästerna precis tagit taxin hem och jag försöker sitta still och låta bli att hosta medans pppa är ute med hunden och mamma stökar med disken i köket. Det har varit en bra kväll, trots energiskt hostande och ihärdiga smärtor i hals och huvud. Lite nervös för att flyga imon när jag nu är redigt förkyld. Det kommer antagligen bli lagom otrevligt. Men det går över det med Och allt kan hända, jag kanske är frisk när jag vaknar imon. 

Nu slår klockorna långsammare, snart kommer sista slaget. Det ligger något sorgset över det sista slaget, något sorgesamt. Så brukar jag känna Men på påsken betyder det väl egentligen en ny början mer än något annat. 

1 kommentarer:

Simon sa...

Ja, han är sannerligen uppstånden.
Och må uppståndelsens kraft bryta igenom i våra liv också.

Skicka en kommentar