tisdag 28 juli 2009

bloggar


Jag har letat upp endel bloggar jag sitter och läser när jag har tråkigt. De flesta är unga flickor som tar vackra bilder och har snöat in sig på vackra saker, kläder eller bra recept eller heminredning elelr så. Jag har en favorit av en amerikansk kille osm gillar kaffe, underbaraclara är alltid spännande och fler därtill. En jag annars mest tittar till ibalnd är kulturloggen på unt.se. Där får manibland lite tips om roliga saker att hitta på i uppsala, men häromdan skrev han nåt som inte direkt var kulturbloggande, men fick mig att tänka till. Håll till godo:

"Rättegången mot pappan i Sävja har dragit igång,det är en mörk historia som rullas upp,instängda barn, förtryck och fysisk såväl som psykisk misshandel,det är mycket som känns irrelevant att både prata och skriva om när man läser deras vittnesmål.Är det viktigt att Svenska kulturhuset i Paris för tillfället är räddat?Är det meningsfullt att recensera punklegenderna Diskonto eller Johnny Depps senaste film när så mycket lidande pågår både här och där och strax intill. Det må låta lite sentimentalt och dravligt men jag tycker att självklart är det viktigt att skriva om sånt som kanske kan upplevas som ytligt och underhållning för stunden. För på samma sätt som konst, film, litteratur och musik kan vara ett sätt att skildra mänskligt lidande kan det också vara ett avbrott från en brutal verklighet. Helt och hållet nödvändiga flykter. Så enkelt och komplicerat är nog det mänskliga psyket. Det är därför vi kan skvallra om kungaparet ena sekunden och i nästa uttrycka vår oro över svininfluensan, krig, död, svält, global uppvärming och Carl Bildts fullkomligt obefintliga frisyr. Nu fick jag det sagt och ni fick er en dos livsfilosofi från en barnbassängsdjup kulturnyhetsreporter.Men det är fredag."

0 kommentarer:

Skicka en kommentar