måndag 6 juli 2009

Film: Maskiner och parfym

Jag gick på bio och såg förväntade terminators. 
Det var en film med mycket explosioner. Det var eld i kameravinkeln nittio procent utav filmen. Nånstans brann det. Folk blev skjutna och brydde sig inte. Folk sprang och gömde sig och slogs och sköt på varandra och sprängde saker och hade helt plötsligt ännu ett vapen i handen. 
Det var en termintorfilm. 


Jag är lite besviken. Jag visste innan ungefär vart i terminatorhistorien vi skulle befinna oss - reese skulle figurera och john connors, så jag antog att vi skulle få se en del av pusslet som ledde till film ett - alltså tex att filmen skulle leda fram till hur reese blev skickad tillbaka till sarah connor eller nåt i den stilen. En pusselbit. 
Istället fick jag en helt ny berättelse. Historien gick istället ut på att de typ sågs. And that's it. Lite tunt måste jag säga. 
Å andra sidan var Marcus biten i slutet - ni som sett filmen vet vad jag talar om - överraskande och en bra twist. Jag såg den inte komma iallafall. (Gjorde ni det?)


Jag gillade skådespelarna, även om de fick ganska lite utrymme att göra annat än stunts. Undra hur mycket de gjorde själva och om de får mindre betalt om de inte gör det... Hm... Christian Bale gjorde iaf endel själv efter vad artiklarna säger - och han levde upp till namnet connor. Även Sam Worthington och Moon Bloodgood (tufft namn för övrigt) var också grymt bra. Men den som brode få cudos för den här filmen är pyro teamet. 


Jag satt långa stunder och funderade på i bakhuvet hur det luktade där. Med all eld och maskiner, olja, blod och annat. Inte gott var ungefär vad jag kom fram till. Men kanske att man skulle vant sig. 

Först nu när jag sitter i min soffa hemma kom jag på varför jag tänkte på det: det beror på filmen jag såg igår - om Jean-baptiste grenouille. Eller som den heter "Perfume: the story of a murderer". Den handlar om en ung man som har fått gåvan av ett luktsinne av inte denna värld. Han känner distinkta lukter och kan urskilja allt med hjälp av näsan. Han har dock inte så mycket flyt i livet. Han försöker komma på ett sätt att bevara lukter - och lär sig destillera blommor och göra essensoljor (såna man gör parfym av om man lägger till alkohol). Sen finner han lukter som han vill bevara som inte finns i blommor och sånt man kan destillera. Han arbetar hårt mot målet att tillverka den ultimata parfymen och så spårar det ut. 


Det är en vacker film - eller vackert filmat medans alla är smutsiga och det som filmas är rätt äckligt. Det påminner mest om Burton (han som gör skräckfilmer med j.depp). Mannen bakom filmen heter Tom Tykwer och är tysk. Inga stora hittar bakom sig och jag tror inte den här blev så stor heller - kom ut 2007 och jag känner inte igen den... Trots att den faktiskt vann ett gäng priser (se Imdb för källa)... Kan vara att den inte är amerikansk... 


Endel filmer förtjänar mer uppmärksamhet än de får. Om inte annat så för miljöer, scenerier, filmning och skådespeleri. Huvudrollsinnehavaren här är grymt bra. Inte riktigt en lika fysiskt krävande roll som i terminator men definitivt svårare känslomässigt och dramaturgiskt. Ibland blir jag trött på att det är effekter, usa-stämpel och stjärnstatus som räknas och inte slutresultatet. 

terminator:salvation - 3 rattmuffar enbart för att jag gillar explosioner och hur folk ser ut i eldljus. 
Parfymer: the story of a murderer - 4 rattmuffar - en bra horror film med twist och vackerheter.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar