onsdag 29 juli 2009

Girl


Ikväll har jag varit nostalgisk och sett en fin gammal film från -98. Jag mins att jag såg den där den ganska nyss kommit ut, vilket gör mig till 14-15 år. "Girl", med swain och Flanery i huvudrollerna, är ganska grov på sina ställen, det handlar om vänner, skola, sex, snygga mystiska musiker och den duktiga flickan och alla möten dem emellan. Jag förvånades över substansen emellan allt populärshafs. 

Jag mins hur jag tyckte att hon var sjukt snygg i håret med massa märkliga flätor och hårspännen, men att jag aldrig skulle komma undan med nåt sånt. Fast jag måste erkänna att jag nog haft lite liknande mildare varianter... 


Näst efter "the breakfust club" - som också är en mycket underhållande nostalgitripp - är nog den här den bästa av mina tonårsfilmer av den lite vågade stilen. Jag menar inte att få det att låta som att den är vulgär, man får max se en bar bringa på en karl och lite mage på flickorna, den mer handlar om sex och kärlek än att man faktiskt får se den. Man får se situationen ur en tonårsflickas synvinkel, så naturligtvis är kärleken mer figurerande i rutan än nakenheten. 


Undra hur filmen hade sett ut om vi hade fått följa pojken i fokus.. 
Skådespelaren som förövrigt var unge Indiana i The adventures of young Indiana jones. 
Flera av birollerna har lyckats - 
selma blair fick kvinnliga huvudrollen i hellboyfilmerna, 
Tara Reid starade i amreican Pie (om man nu kan kalla det att lyckas...), 
Portia de Rossi var den blonda advokaten i Ally McBeal, 
Christoffer Masterson var storebror Francis i Malcolm in the Middle.


Flickan i fokus är en sån som jag trodde skulle bli hur stor som helst, men det verkar som nu att trots 20talet filmer så känner jag inte igen nästan nån av dem (nån teveserie men ingen film). Den enda jag sett var filmen hon gjorde innan den här - en "lolita" med jeremy Irons (Eragorn, casanova, kingdom of heaven, die hard m.fl.) då hon var just lolita. Synd för hon var duktig då. Kanske borde se en senare bara för att stilla nyfikenheten - har hon bara haft otur eller var hon en duktig skådis i två år och sen tappade all talang? Vad vet jag, det kanske kan hända? 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar