onsdag 1 juli 2009

Johan Falk

Jag vet inte om jag påverkats av min omgivning mer än jag trott (en viss ida kan känna sig lite extra träffad) men jag har inte haft nån stark längtan efter att se en svensk polis film på ett tag. Wallander och kompani har inte figurerat i min teve på säkert ett år eller nåt. Det känns lite för ofta som att lilla sverige försöker brösta sig. 

Jakob eklund som johan falk

Men ikväll var jag på bio med en bror och såg Johan Falk i sitt esse. Och faktiskt var den helt okej. Överraskande bra. Jag tror inte att detta beror enbart på låga förväntningar, utan att den var lite fängslande (pun inteded). Karaktärerna var lite mer än shabloner, nån av dem iaf. Miljöerna var miljöer jag själv gått omkring i för de filmade mycket i centrala göteborg. Musiken var lie väl störande när den var pålagd enbart för att höja spänningen. Som vid ett par av telefonsamtalen, det blev lite löjligt. 
Andra delar av filmen var lite väl våldsamma - man får rätt grafiskt se hur en man slås ihjäl i kallt blod t.ex. och nej - jag tycker inte det blir bättre av att de trär på honom en svart sopsäck innan de börjar slå. Också en sån där effekt som filmmakare tror ska göra det lättare att se på - det gör det inte. Man vet fortfarande och se det fortfarande. Istället flödar fantasin... (dåligt ordval men ni förstår att jag r frustrerad över hur dåligt de döljde sitt försök att göra filmen godkänd och inte för våldsam - men ändå ha med så illa våld. )


Storyn var lite intelligent - det handlar i korthet om johan falk som får ett nytt jobb i en grupp inom polisen som arbeta mycket med hemligheter och insatser som bygger på hemlig info. Det är itne så att man ska lista ut nånting som tittare, mer då att bestämma sig själv för vem man ska lita på. Och sen får an rätt god handledning i det valet av Johan falk himself. 

3 av fem rattmuffar. En rejäl svensk kriminalfilm. Hyr den när den kommer på dvd och se till att hålla för ögonen på varandra när de våldsammaste scenerna kommer. 
Det ska bli spännande att se om de nästa fem planerade filmerna i serien håller samma klass. Tveksamt, men jag försöker att inte dömma... 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar