måndag 27 juli 2009

oas



Borås hallen med den karaktäristiska oranga och röda och vita elden i tyget längst fram. Här lyssnar vi på en paneldebatt av nåt slag med alf svensson och nån torax kirurg... Intressant men inte jätte spännande. Vid andra tillfällen var hallen full - 3000 eller lite mer enligt pappa - som när ulf ekman pratade. Han pratade länge ockås men var bra ändå - överraskande mycket kunde jag överse med hans retoriska knep och lyssna på vad han sa istället för hur. Det handlade om att bygga broar - som hela konferensen egentligen. Ett av de starkaste ögonblicken på hela veckan var när de messianska judarna bad för oss och sjöng den aronitiska välsignelsen. Där kan vi prata om historiskt brobyggande i proportioner stora. Och känslomässiga. Det var vackert på många sätt det ögonblicket. 

Svenska bibelsällskapets monter med Mr Brandt i mitten. Det var här jag stog ganska många timmar och gjorde reklam för organisationen - det var mest det om jag ska vara ärlig - och för bibeln. Bibelsällskapet är de som är ansvariga för spridandet av bibel2000 och nu har de gjort en häftig variant - the book. Bibel2000 i magasinformat. Inte ett helt nytt koncept, men grymt snyggt gjort om jag får säga det, och jag har haft tid att titta ordentligt på det... 
Faktum är att jag hade en mycket fin upplevelse där när jag satt och läste en dag. Jag slogs efter en stund va hur bra bibeln är. Hur mycket som står och hur mäktigt det var. Jag läste ett av breven och blev alldeles till mig, både glad och tårarna rann och jag vet inte vad. Jag har inte jätte ofta starka känsloupplevelser, och ännu mer sällan i samband med bibel läsning och bön, så det där var stort. 
(vill ni veta mer om bibelsällskapet som är rätt spännande - leta upp deras hemsida vettja.)

Lovsångsbandet som bestod till hälften av gamla åh-mänskor från forna tider. Numera håller de till i Furulundskyrkan i Partille, en mycket trevlig EFS - kyrka. 
De spelade grymt bra, men de gick inget bra för dem ändå. De som mixade och de kassa högtalarna gjorde att man sällan hörde nån melodi eller sång knappt alls. Det enda som hördes var trummorna som då inte mickats upp och därför låg lite efter det andra som hördes  vilket var en tung bas och emellanåt en ylande elgitarr. Det dåliga ljudet diskuterades av många och med många - det förstör så mycket. 
Man kan tycka att oas kan ordna bättre...



min stora mindre bror...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar