lördag 9 maj 2009

the dollhouse

The dollhouse är en ny teveserie. Eller ny och ny, den är från 2009. Det kan väl räknas som ny?

Jag hittade den genom josh wehdon. Han är författare o producer och sånt till byffy och senare angel. Det var han som skapade buffy från början. Den här serien går väl i någorlunda samma stil. Inte med vampyrer eller monster, men samma mörka inslag. Med mörka menar jag svart drama. Som tom o jerry verses de där andra två små mössen där den ena är dum och den andra vill ta över världen...minns inte vad de heter... ett annat exempel - som i hans och greta när de blir inbjudna av häxan utan att veta att hon är häxa.. äh, jag hittar inga bra exempel. Det är mörkt iallafall.

Serien handlar om ett dollhouse - alltså ett gäng människor som frivilligt gått med på att få sina hjärnor blankade, helt tömda. Och sen får den här lilla firman uppdrag från svinrika människor - en behöver en älskare, en flickvän, en barnmorska, en tjuv, en bilmekaniker osv. Då använder de en maskin och skriver in de kunskaperna och minnena av ett helt liv med de kunskaperna i den tomma hjärnan, och skickar ut dem på uppdrag. Huvudpersonen är en tidigare använd skådespelerska av whedon - eliza dushko. (hon var även "true" i en serien "true calling" där hon jobbade på ett bårhus och de döda bad om hjälp och så reste hon tillbaka i tiden och kunde rädda dem. I Angel och buffy spelade hon en av de mer frekvent tuffa vampyslaktarna, vid namn faith. Hon spelar alltid roller hon får slåss i...men hon vet hur man gör så det är väl okej...

Serien är vad man tror att den är. Endel komplicerad, men helt okej. Man får vad man vill ha så att säga. Vare sig mer eller mindre. Måste dock erkänna att grund mysteriet är rätt spännande. Lite över förväntan. Jag kan inte säga hur det kommer lösa sig. Lite därför jag gillar whedon tror jag, han har ofta små twister i sina storys...



0 kommentarer:

Skicka en kommentar