onsdag 20 maj 2009

the mal

Idag har jag varit på gränby. 


Det är ett stort ställe numera, ett köpcentra utanför centrum men å bekvämt cykelavstånd. När jag flytta hit var det lagom stort med icamaxi och coop motsvarigheten, lite små affärer och typ hm och lindex o nån mer. Nu har de byggt ut och är gigantiskt. 

Det är ett fascinerande fenomen tycker jag. Nu handlar det inte längre om att gå i affärer och så utan alla affärer skall gås i samtidigt. Du ska kunna göra alla ärenden du har på ett halvår på samma eftermiddag. 
Vad är det som får oss att vilja ha allt så kliniskt och stort hela tiden? Och kom inte med nån froidiansk förklaring nu, det köper jag inte. Det är praktiskt med stor aköpcentrum, ,men de är så opersonliga. Rensopat och omänskigt nästan. 

Själv så föredrar jag ett centrum i en stad, oavsett New York, Prag eller Uppsala. Centrum har en puls, en känsla, en karaktär, som ger betydligt mer än att stappla omkring i rulltrappor. 


2 kommentarer:

Maja sa...

Men är det inte så då att Gränby centrum är som gjort för barnfamiljen (ytan att komma bort på är begränsad, inga fimpar på golvet osv) som behöver göra ärenden/handla, för folk boende några mil utanför Uppsala och som behöver "ta sig till stan" (=gränby) för å storhandla. Titta bara på parkeringen, den är ju gigantisk och nästan alltid full. 95% av besökarna tar sig ju säkert dit med bil! Jag älskar köpcentrum i denna stil! Perfekt. Och så kan man lämna jackan i bilen och slippa dö i en svettattack under shoppingen! :-)

Lovan sa...

Ica Kvantum är det för övrigt hälsar Maxi-medarbetaren ... det är stoooor skillnad ... men jag ska inte dra dem här ... det tråkar ut för mycket ...

Skicka en kommentar