tisdag 19 maj 2009

öl, änglar och demoner

Jag är inte den som egentligen tycker att reklam för alkohol är något positivt, så se det inte som en uppmuntran nu, men det finns en ny heineken reklam som är ..rolig. Ida och jojje berättade om den och nyss såg jag den på teve - det är ett gäng karlar äom reagerar likadant på en walk in kylskåp fullt med öl som ett gäng tjejer på en walk in closet. Bra humor i min bok. 


Idag har jag och ida haft en virkstund då vi arbetat på våra shalar. Vi har båda gjort mönstret förut men jag har svårt att minnas hur man gör när jag börjar på en ny, varje gång, och sällskap är ju aldrig fel. OCh sen blev sällskapet till biobesök också. Vi såg Änglar och demoner - da vinci uppföljaren. Lite förvirrande att den egentligen skrevs innan da vinci koden, men nu har de helt vänt på ordningsföljden även i den narrativa kronologin. I vilket fall - det avr en förvånansvärt bra film. 


Jag hade hört innan att den skulle vara lite väl grafisk i de äkliga scenerna och lite väl lik da vinci koden filmen för att ha nån större behållning. Även om jag intevar lika övertygad om att den här var bättre som mina film-kupaner, så måste jag säga att jag blev positivt överraskad. Det är en bra film. Inte mer men absolut inte mindre. En solid 3.5a i rattmuffskalan. 


Den är inte lika kyrko och religionskritisk som da vinci koden och det är bra. Den lämnar öppningar för att kyrkan som organisation gör bra saker och att det i huvudsak är vettigt folk som arbetar och lever i henne. Också positivt. 
Sen är den spännande, jag hoppade flera gånger och seriöst bet mig i läppen så det blödde vid ett tillfälle. 
Den var inte förutsägbar, för komplicerad. Men man följde med hela tiden. Man känner sig nästan lite smart för att man hänger med hela tiden, men trots det blir man inte uttråkad. 


Jag var besviken på slutet men jag ska inte säga vad som hände för jag tycker ni ska gå och se den. Den gör sig nog bäst på bio ändå. Men se till att ha ätit innan för den var tillräckligt barnförbjuden (våld och bråd död) för att man inte direkt är sugen på nåt efter på en stund.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar