tisdag 19 maj 2009

Jane Eyre

Jag har nu, eftersom jag väntar på besked om vad professorn tycker om min uppsats och således itne kunnat plugga på ett helt dyng, nästan gått sönder som konsekvens. Det är svårt att koppla av när man väntar. Så jag har virkat till en bbc miniserie av en favorit story - jane Eyre. 

Jag har dragit mig för att titta på den. Boken är en all time favorite, och då är det alltid farligt att titta på inspelningar, det kan förstöra boken genom att ersätta bilderna och föreställnignarna boken gett. Min fantasi är stor men lätt förledd... 


Men så här efter att ha sett alla 14 avsnitt på en och samma dag, kan jag berätta att itne mycket kan rubba upplevelsen av en bok man läst mer än 30 - 40 gånger. Som svar på den obvious frågan, filmen var definitivt inte lika bra som boken. Sevärd om man är lagom sjuk och sängliggande i nån dag eller två. Förutsatt att man är för sjuk för att läsa boken, men inte sjuk nog att ligga i sängen istället för soffan. Men sen är jag ju partisk... 


Det är något med hennes självständighet, styrka och övertygelse av att känsla och intellekt går att kombinera. Och det på ett sätt som inte måste visas för hela världen. Fast mest hennes styrka. Hon är tuff. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar