torsdag 14 maj 2009

skola

Idag hade jag en aha upplevelse. Jag förstod att det var 1700talets upplysningsideal som när det nått indien påbörjade förändringen för kvinnornas roll i samhället. Tanken att okunskap är något fult och leder till dumma saker gjorde att männen i indien ville att även deras kvinnor skulle tex kunna läsa och skriva, och det ledde till ett par välutbildade kvinnor som senare kunde öppna upp vägen in i politiken och så vidare. Detta nådde indien i mitten på 1800talet och lever till viss del kvar än idag, precis som det tankesättet gör här också. 

Det där är lite relevant för min uppsats i och med att det var chansen till högre utbildning som var ett av motiven för mina nunnor att välja ett liv i klostret. Och det är ju vad jag skriver om. Varför de valde som de gjorde och lite hur och så. Så jag har ytterligare en liten tråd att väva in i uppsatsen. Alltid trevligt. 

en indisk kvinna... 


Annars har jag inte så mycket kvar att skriva känns det som. Jag tror att jag har nog sidor nu, och det betyder att det är dags att skriva in det i datorn från anteckningsblocket. Det brukar ta en dag eller två så jag anar att jag kommer jobba hårt med det i helgen och sen vara någorlunda klar i mitten va nästa vecka. Efter det kommer ni inte få höra så mycket mer om indiens kvinnor, nunnor eller just den uppsatsen. 

En rolig sak hände föresten i veckan. På en lektion blev en uppsats jag skrev för ett tag sen citerad av läraren. Jag brukar inte bli citerad så det var lite spännande för mig. Det är trevligt när ens uppsatser och allt jobb man lägger ned på att fundera ut och läsa om saker faktiskt kommer till nån nytta (utöver den nytta det har för mig personligen), även om det bara är att illustrera en poäng under en lektion. 



0 kommentarer:

Skicka en kommentar