fredag 1 maj 2009

1a Maj

Valborg. Vad kan man säga om valborg? 
För er som inte har varit i uppsala över valborg kan jag berätta att det är ungefär som gteborgskalaset, eller finaldagen på torsdagkvällarna i borås eller nåt i den stilen. Det är sjukt mycket folk. Det är god stämning och en hel del alkohol. 

Min gårdag blev ganska lyckad. Började med en fin promenad i stan för att se på forsränningen - studenter bygger flottar av typ frigolit och utmaningen är att ta sig och sin tema-kreation nedöfr fyrisån via det lilla fallet. Det går inte snabbt, men det är roligt. Och hela stan tittar på. Sen blev det picnic i engelska parken med ida o jojje, magnu och linnea, Anna och Omar samt samuel och emilie. Det var soligt och vackert och god mat och bra musik från en liten rosa sak ida hade med sig. Stämningen på topp. 

Därifrån vidare mot O.D. som sjunger in våren i universtitetshuset. Inte nog med att aulan där är otroligt vacker och lagom svulstig för ändamålet, sångarna överträffade sig själva i år. Rysingar. 

Sen hem och äta och typ tvätta håret innan ja lyckades ta mig till Anna-liv och vidare till hennes lite fördrinkar innan balen på slottet. Vi hade så trevligt att det drog ut på tiden endel, vi hamnade inte på slottet förens vid 11tiden. Det var väl den enda inte jätte bra delen av igår - jag han inte dansa så mycket som jag önskat. Jag tycker om att dansa foxtrott, and Im proud of it! 
Balen var i varje fall en höjdpunkt, en grymt liveband och en hel massa folk att säga hej till och dansa och då har jag inte ens nämnt serenaden herrarna sjunger i stearinljuset vid midnatt. Nån sa att det där ögonblicket är som att gå rakt in i en romantisk film, fast på riktigt. Jag kan inte säga emot.

Sen vart det lite efterfest när bandet ville sluta spela - vi tog oss hem till anna-liv. När jag satte mig ned upptäckte jag dock att jag inte sovit ordentligt på en vecka eller två, och att sista dagarna varit långa. Jag nästan somnade, så jag sa tack och hej. Men på väg hem fick jag för mig att höra om jag inte kunde få sällskap av Eklunds - de var ute och nattvandrade - ni vet vuxen-närvaro-på-stan-med-svenska-kyrkan. De hade en stund kvar, men jag mötte upp dem och promenerade en stund. Vi tog oss till ett ställe som jojje hittat förra året - en sorts rejv fest på ett hemligt ställe några minuters promenad ifrån centrum. Det låg liksom uppe på en kulle, men i en grop av nåt slag, inne i skogen, vilket gjorde att musiken inte hördes på håll och att om man inte visste vart det var så hittar man det inte. Det var lätt surrealistiskt, men förvånansvärt bra stämning. Ungdomar stog och dansade framför en liten scen och en brasa och i ett hörn fanns det några poliser som verkade ha koll på läget. Det enda svåra var att gå genom skogen i klackskor... 

Sen cyklade jag hem i mörkret, jag tror att klockan hade passerat 3 när jag väl tagit mig hem. Och då, när allt jag vill gör är att gå in och duscha av mig kvällen strapatser och släng amig i sängen, upptäcker jag att jag tappat nyckeln. Nån gång under dagen har jag lyckats tappa min nyckel. Bra läge va? Som tur är var vi förutseende en gång för länge sen när vi flyttade in i våra små lägenheter, och distribuerade ut våra extranycklar - så jag kunde ringa och tvinga upp per ur sängen för att eg mig min nyckel. Men det ville jag ju inte göra förens jag letat igenom min väska 20 gånger. Eller iallafall 5-6 gånger. Så när jag väl vart hos per och bettom ursäkt för att jag väckt honom, tagit mig hem och i säng var klockan ungefär halv fem.  
Det positiva är väl att när klockan är så mycket och man är så trött orkar man inte ens reagera med lite irritation, det finns ingen energi för det... Om man nu ska tappa sina nycklar nån gång, kanske det egentligen är ett bra tillfälle... eller inte. 

och nu ska jag jobba. Jag mår riktigt bra idag måste jag säga. Det är fortfarande pollen ute och jag är sömnig, men vid gott mod. det brukar va lagom halter med pollen i vapehuset i domkyrkan där jag jobbar, och sen ska vi spela vollyboll... Och ikväll ska jag sova tidigt och länge... och imon ska jag skriva uppsats! Det ska bli spännande att se hur uppsatsen liksom faller på plats, formulera ut de där tankarna jag burit på ett tag nu och som fått vila en vecka eller två när jag läst till muntan nu i veckan. 

Solen skiner, det är vår och pollen, men jag har bra dagar. Hur går det ihop? 

1 kommentarer:

tomb sa...

Var det inte två sjukvårdare och inte poliser? aja, jag var rätt inne i det hela så jag såg nog inte skillnad :D

Skicka en kommentar