fredag 12 juni 2009

12juni

Idag har varit en mycket stilla dag. 

Jag har sovit väldigt länge, tror jag behövde det. Och sen mest bara att det lugnt och vilat bort lite förkylningskänningar. 
Framåt kvällen blev jag bjuden på te hos Allan och Wera, pensionärsparet som bor en trappa ned. Deras vän märta var med också. Vi pratade i säkert över två timmar. Jag kan meddela att samtalsämnena inte förändras med åldern. Kanske lite mer fokus på vem som är sjuk hur, men annars är det ungefär likadant. 
Och jag måste säga att jag njuter lite av att höra uttryck som "huvaligen" användas inte en, utan två gånger, i samma samtal. 

Det visade sig att de varit dit jag evetuellt ska resa i höst - en missionsstation i afrika, så det kunde vi prata om. Och de tyckte definitivt att jag skulle frösökat amig till storforsen när jag ändå är här uppe. Det är möjligt att det blir av, förutsatt att jag hittar en bil jagkan låna. Det här med lokaltrafik är inte jätte utvecklat verkar det som. Inte till intressanta ställen iallafall. Förvånansvärt många bussar till jokkmokk dock. Märkligt. 

Igår var jag i Lule och träffade herr biksop en stund. Det var trevligt. Han är trevlig. Vi pratade lite om kommande år och året som vart och inget särdeles allvarligt. Det är mest gott att ses ibland. 
Sen fikade jag lite med Christina också. Det är fint att hon bor här i krokarna. För det som är mräkligast på praktiker är att man blir utkastad i ett helt nytt sammanhang, där ingen känner en det minsta. Även om man lär känna folk blir det liksom inte detsamma, för man är här på så kort tid. Ingen vet riktigt vem man är. Då är det skönt att få småprata lite med nån som känt en länge än nån vecka eller två. (det är också det som gör att telefonräkningen blir ganska hög just under praktiktiden...)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar