måndag 22 juni 2009

True Blood

För er som misst det har 2a säsongen av True Blood börjat sändas förra veckan. 

Seriens grundtanke är samma som i Twilight - vampyrer som hittat ett alternativt sätt att leva och således inte behöver döda människor. Valet finns. Och serien fokuserar på någon som gör det - en manlig vampyr - och han får ihop det med en mänsklig kvinna - Sookie och Bella. 


(Jag har funderat på hur detta kommer sig. Mayers (twilight författaren) som slog igenom först, säger ju att hon drömde om en vampyr och en mänsklig kärlekshistoria och därifrån fick iden till böckerna, vilket gör att om nån snodde från nån så är det antagligen true bloods skapare Allan Ball (som även gjort six feet under). Men han fick iden från Charlain Harris - en författare som skrivit nio böcker i "true blood" serien eller sookie stackhouse serien som den även kallas. Hon gav ut sin första bok 2001. Meyers hade sin dröm i juni 2003... Hmm. tha plot thickens...  )


Det finns många likheter, men samtidigt är skillnaderna så stora att True Blood inte direkt är ungdomsinriktad. Det är lite väl mycket sex och våld och ja, det är mer en skräckserie än drama om ni frågar mig. Det utspelar sig i ett litet samhälle i södra usa och på en bar där sookie jobbar. Även kyrkan spelar en roll, men då mest som vampyrernas motståndare - hela serien började med att vampyrerna gick public och nu kräver samma rättigheter som människor. 


Men den är grymt snyggt filmad, och jag har alltid haft ett intresse för det övernaturliga fiktiva. Musiken och miljöerna och karaktärerna är mycket bra och gör det värt att stänga av ljudet och blunda ibland. (vilket jag gör på nyheterna också så det kan va jag som är känslig...)
Ett annat plus är att vi har en svensk som spelar en av de onda vampyrerna - stor och blond och dricker människoblod - mina damer och herrar - Alexander Skarsgård. 

1 kommentarer:

Anna Johansson sa...

Hur får man tag på seriern, kan man strima? kram annapanna

Skicka en kommentar