måndag 1 juni 2009

kommunikation

Under det internationella cafet som det heter här - har jag reflekterat över hur viktigt det är med språk. en lång stund hade jag ett samtal med två andra sevsnka, på svenska, och det satt flera stycken och bara lyssnade och ibalnd så avbröt de och frågade vad ett ord elelr två betydde eller vad vi menade. Bara att lyssna och att få lyssna gjorde att de kunde lära sig. SPännande tycker jag.

MAn tänker inte på hur viktigt det är att förstå - allt från vägskyltar till posten till ette nkelt smatal elelr vägbeskrivningar. Vi borde nog allihop resa nånstans där i itne förstår nåt, eller iallafall besöka svenska två undervisningen nån gång om året för att fatta hur viktigt det är med komunikation. Hur roligt det är att faktist förstå ett språk.

Vid ett tillfälle idag hade jag en mycket kort dialog med en man från forna sovjet. Han sa ungefär vad heter du och hur mår du, men när jag svarade och frågade tillbaka och han kunde förstå så lyste hela han upp. han hade fått det rätt. Facsinerande.

Jag som dyslektiker har funderat endel på det här med att kominicera på ett korrekt sätt. Hur viktigt det är att vara korrekt för annars gör man lätt ett dum-intryck. Att folk uppfattar en dummare än man är. Det är så lätt att dömma. Det borde vi låta bli. Och vi borde tänka på hur vi själv akommunicerar med dem som itne kan vårt språk lika bra osm vi själva.

Lite tollerans är aldrig fel.

Nu ska jag se efter vad man kan hitta på i boden på vardagskvällar. Hmmm...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar