tisdag 23 juni 2009

Sunderbyn

Idag har jag spenderat arbetsdagen med att ta mig till Sunderbyn - dvs bodens och luleås sjukhus (som ligger exakt mitt emellan). Sjukhuskyrkan där var vänliga nog att ta emot mig på studiebesök. Jag fick mig en rundtur i de olika lokalerna som sjukhuskyrkan använder sig av och jag fick chansen att fråga ut de som jobbar där och var där idag. Plus att vi sprang på endel folk på rundvandringen som jobbar på sjukhuset och som jag då kunde fråga vad de tyckte och kände inför samarbetet med sjukhuskyrkan. Det var rätt intressant även om det mesta var likt tex umes sjukhuskyrka och en del andra jag stött på förr. 

Det intressantaste med sjukhuskyrkor är det ekumeniska samarbetet arbetet bygger på. Flest anställda är det alltid ifrån svenska kyrkans håll - för där finns det resurser för sådan, men ofta elelr om jag kanske kan säga alltid, finns det även en anställd utav frikyrkorna (som då lägger samman resurser från olika håll till en tjänst). Med olika arbetsgivare, i ett arbetslag, med samma chef, på en arbetsplats som är ett helt annat företag och organisation än den man själv står i. Spännande. Och det verkar fungera enbart på grund av God vilja och utarbetade yttre ramar. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar