torsdag 4 juni 2009

dodgeball

Dodgeball är en rätt dålig film på alla områden. En typisk överdriven amerikansk komedi med patriotiska underdog teman blandade med väldigt snygga och överdrivet fula (arketypiska) människor. Jag tänker på den blonda snygga flickan versus hon som ska föreställa tysk till exempel. Sen är rätt kass. Inga lyftande skådespelare, manuset är rätt typiskt och platt, ingen intelligens krävs - och inte på ett bra sätt... Miljöerna är plastiga och dialogerna överdrivna. Musiken förhöjer löjligheten. 


Jag har skrattat högt när jag sett den. Det måste erkännas. Den har sina poänger. De är få men de finns. Men då måste man verkligen vara direkt sugen på precis det som filmen levererar, annars är den löjlig över alla gränser. Och det händer mig så sällan att jag är intresserad av den sortens humor (händer endast när min lillebror och jag inte kan sova och vill se på nåt och vi såg dude wheres my car natten innan) så den får inte mer än 2 av 5 rattmuffar. Tyvärr måste jag säga. 


Hade de skalat av några av de löjligaste karaktärerna lite latex (nej jag skojar inte) och dragit ned lite på toalettskämten samt den äckliga inslagen skulle den höjt sig endel. Men som sagt. tyvärr når den bara en två - som filmrecensenten i tv4 brukar uttrycka sig. 


0 kommentarer:

Skicka en kommentar