lördag 6 juni 2009

nationaldagen


Idag har jag firat nationaldagen. Sett på militärer som hissat flaggan. Nynnat nationalsången. Försökt minnas texten i kungssången. Inte lyckats ed det. Tittat på en marsh med flaggor och folk och trummor och sånt som hör till. Sen var det ett gäng stridsvagnar från pansarmuseet. Jag missade när de körde omkring, men jag gick förbi sen nr de stog uppradade på gatan. Ganska stora maskiner måste jag säga. De äldsta motorcyklarna var rätt tuffa. 


Sen var det salut. Fyra kanoner stod uppradade. Fyra grönklädda män, med vita handskar, till varje kanon blev dirigerade av ännu två grönklädda män. På given signal började de skjuta lösa skott. Det blev stora moln av vit rök, som luktade som en blandning mellan knallpulver och krut. Efter att varje kanon skjutit några skott var gav den spridda folkmassan till publik dem en applåd. Flaggan virades ned - det var den där flaggan med taggar på sidan som används bara av militären. Och sen började det regna. Jag gick hem. Vilket var tur för inte långt efter det haglade det. 
Jag är inte den som inte är nationalistisk. Men jag är väl det på ett väldigt diskret sätt. Jag är stolt över att vara svensk, för vi har det väldigt bra. Men samtidigt skäms jag lite för att landet inte gör mer för de som har det sämre. Jag tycker om när flaggan hissas och jag gillar det där stinget av sammanhållning man får när nationalsången sjungs. Något jag lärt mig uppskatta i sportsammanhang skulle jag tro. Så jag tror att det riktiga firande för min del utav nationaldan kommer ikväll när de sjunger nationalsången innan fotbollen. Det borde de väl göra dagen till ära kan tyckas. 


Det är rätt kallt här. Jag hade ändå vantar, två tröjor, jacka, jeans och ändå frös jag rejält när jag promenerade för att hälla värmen. 
Då är det trevligare inomhus. Nu ska jag laga lite mat så jag är pigg till fotbollen som börjar om en halvtimme. Efter simpsons vill säga...


trevlig nationaldag!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar