torsdag 4 juni 2009

garnisonsprästen

Idag har jag spenderat lite tid med en av garnisonsprästerna på I19 här i boden. Det var spännande må jag säga. Vi åt lunch först (god mat var det och trevligt samtal - och jag satt precis bredvid en uppstoppad ren i vad som såg ut som ett luftfyllt akvarium mer än nåt annat...). Sen lämnade handledaren oss och vi gick till hans kontor och satt och pratade och jag fick ställa alla frågor jag ville. 

Det är alltid intressant att få ställa frågor. Jag har svårt att inte komma på fler så det tog sin tid, men vi kom in på endel intressanta saker. Allt från arbetsbeskrivning, till krishantering, till hur han håller andakter, till vilka ämnen som är svåra för militärer, till hans egen teologiska syn på tex. vapen och krig, till våra egna erfarenheter av vapenmakt... och så vidare. Ja vi täckte ett stort område frågor, allt naturligtvis på ett teoretiskt plan, och jag fick mig en bild av vad det innebär att vara präst i svenska försvarsmakten. Inte försvarets kyrka utan kyrkan i försvaret var nyckelord. (hoppas jag inte vände på det nu...)

Jag vet inte mycket om det militära livet. Jag har vart på nån anläggning ett par gånger, kört lite militärbåtar, följt nära vänner genom lumpenperioder, men inte mer än så. Jag skulle aldrig kunna få en riktig bild av vad hans jobb innebär. Men jag fick en inblick i det. Och jag fick en inblick i vad kyrkan kan göra för dem som arbetar där. Och en sak till - jag fick upptäcka ett par paralleller när det gäller kyrkans roll i samhället i jämförelse med det lilla koncentrerade tillspetsade samhället som en militärbas är. Det var ett trevligt samtal. 

En lärorik eftermiddag. Nu ska jag bege mig på styrelsemöte...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar