fredag 19 juni 2009

midsommar

Dagen började med att jag vaknade tidigt - runt 8 tiden - en av de få sovmornar jag har. Ljuset här uppe strular med mina sovtider. Men jag slöade mig igenom morgonen och tittade på Fader Ted (en brittisk humor serie om några präster som betett sig illa och placerats ute i ingenstans som straff. Rolig.).

Sen framåt 11 begav jag mig mot hembygdsområdet. När jag kom dit var det 2-300 pers där, om inte fler. Några hade picknick, några drack kaffe i ett cafe och restaurang i ett av de röda små husen, men resten var samlade kring dansbandet som spelade på scenen. 
Efter en stund övergick dansbandet i Bodens spelmanslag som spelade folkvisor på fiol och annat. Trevligt. Jag drack dyrt kaffe. 

Det delades ut stipendium till bygdegårdsföreningen och sjöngs för födelsedagsbarn. Och sen var det dags att resa midsommarstången, vilket gjordes under spelade fioler och efter att den marscherats runt ett par varv. Överallt var det folkdräkter och rulatorer och blommor i kransar. Det var inte direkt varmt, men inte för kallt heller. 


Sen var det dans som leddes av en folkdräcktsklädd kvinna och spelmanslaget. Det roligaste var när de försökte sig på polonäsen. Alltid underhållande. Det enda som störde var att texterna och melodierna inte riktigt stämde. De sjöng till exempel att Vi går kring ett enrissnår. Det heter enebärabuske. Och musikanterna kom från nån annan stans och inte skaraborg. Dom är märkliga här uppe. 


Sen kastade jag mig på cykeln och åkte hem till min handledare med familj för lite midsommartrevligheter. De hade bjudit dit mig, tre andra par med barn i samma ålder som deras (7-11) och en till som var väninna till ett av paren. Det var en renskötare/skogsarbetare, en ornitolog som bodde på sin fågelstation, en officerare, en förskollärare, en barnläkare, en som arbetade på länsstyrelsens naturvårdsavdelning, prästen (handledaren) och jag. Samtalsämnena gick mellan fåglar, renskötsel, vilda versus tama älgar, fjällvandringar, friskolan deras barn gick på, chokladpralinsrecept med mera. Och hela tiden lekte barnen runt omkring oss. Maten var grymt god och även om jag inte hade jätte mycket gemensamt med de andra var samtalen goda. 
Jag fick vid ett tillfälle då barnafödslar diskuterades höra kommentaren - äh, de vars ju inte värr än renschlakt. 

Nu har jag tagit mig hem genom ett nästan helt folktomt Boden och faktiskt njuter av att det är tyst. Det har vart en trevlig dag. Och nu ska den avslutas med film och predikoskrivning är det tänkt. Imon ska jag åka till en pingstkonferens i närheten med paret näswall - pensionärerna om bor på nedervåningen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar