tisdag 9 juni 2009

tänkande

Det händer inte jätte mycket i boden. Och de sista dagarn ahar jag vart med på ett par hembesök och sorgehus och sen nån begravning och gudstjnst, mend et är liksom itne ås mycket att prata om. Jag iaktar och reflekterar över hur jag skulle bete mig i de situationerna. Det är itnressant. 

Idag funderade jag en lång stund på en formulering i handbokens begravningsgudstjänst. Det handlar om nrä prästen lägger mull på kistan och ber en bön samtidigt. Överlämnandet eller överlåtelsen heter det. Det finns två formulerings allternativ i handboken - den ena är ungefär att vi i Guds namn överlämnar NN till gravens vila. Den andra är att vi överlämnar NN i Guds händer. Vilket säger lite olika saker. Det första är riktningen att vi är med Gud och ber som en välsignelse över NNs fortsättning efter döden. Den andra är som en bön att Gud skall ta hand om NN. Det är lite olika riktning på dem. Den första är lite mer frank än den andra också. 
Det är mer funderingar än konkreta händelser just nu. Vilket är skönt. Jag behöver inte producera så mycket eller arbeta så hårt. Vilket är bra för jag märker att jag är tröt efter året som vart. Nu ska jag laga mat - broccoli, kassler och fullkorns couscous röra. mmmm....

0 kommentarer:

Skicka en kommentar