söndag 30 augusti 2009

afrikabreven




Det här är endel av de fina gamla breven jag skall bygga min uppsats på. Dessa just fick jag via posten av en släkting i Göteborg. Jag håller på att läsa dem i veckorna nu och de är hur intressanta som helst. Ni kommer få höra mer om det här om ni läser vidare i bloggen i höst. Bara som en varning... 


Och här har vi föremålet för mitt intresse. Det här är Gustav Löckander. Min Farfars äldre bror osm alltså åkte till Sydafrika och arbetade med, i och på missionsstationen White River. Han åkte precis efter att han gift sig med amerikanskan Ethel och de fick två söner Otto och Daniel - de två bro fortfarande där nere. Efter ett par år blev Gustav sjuk och dog. Det är nedresan och de där första åren när han levde och precis efter att Ethel blev änka som jag är intresserad av att skriva om. Frågeställningen gissar jag kommer landa i hur man gjorde mission då, och om man ska, kan eller borde tänka likadant eller annorlunda idag. 

Mitt liv denna höst. Men inte förens tidigast tisdag ska jag börja på allvar.
Först ska jag jobba, och sen ska jag ha min lediga måndag. Sen..
och jags er fram emot det.. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar