torsdag 27 augusti 2009

SMR och boström


Sen har jag blivit bjuden på lunch av joel - eller egentligen svenska missionsrådet. Jag och per blev uppringda om att medverka på ett metodseminarium nu under eftermiddagen för att dela med oss av erfarenheter och tips från fältstudieresan i vintras. Vi satt sär och pratade med några grupper studenter som ska åka ut med samma stipendium som vi - de flesta från örebro misisonskola och de flesta skulle till palestina. 

Det vi kunde dela med oss som betydde något var lite om hur man kan tänka kring en intervju för att göra den personlig och få ut så mycket som möjligt. Endel om hur och varför man bör förbereda sig väl och ta reda på saker om kulturen som kan verka vara i periferin. Hur viktigt det är att förstå att de man möter inte förstår hur man själv tänker - hur annorlunda man ser på såna småsaker som kläder, ögonkontakt, matskick och vilka barriärer det kan skapa mellan ett gott och personligt uttömmande samtal och en strikt intervju som man senare kan känna att man lika gärna kunde gjort via telefon. 

Och så vidare. Det var trevligt. Kanske lunchen speciellt - vi var på williams. Det är så grymt god mat där. Det smakar lite som i indien, fast inte lika starkt. Me like...

Nu ska jag tillbaka till skolan för att gå på mässa med tomas boström - som en del av temaveckan. Det ska bli väldigt spännande. dels att det är en metodistpastor som ska ha en mässa i efs kyrkan löten, och sen att det är han. Jag tycker om hans visor. 
Funderar på två saker - om jag hinner äta nåt inan och ifall jag får sitta i bänken eller om jag ska hjälpa till på gudstjänsten... Och ifall det blir mycket folk... spännande...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar