söndag 30 augusti 2009

semestern



Den lilla semestern jag hade i sommar har spenderats här, i mina föräldrars stuga på Flatön, Ängön. Det är ett ljuvligt ställe som ni ser. 


Här är utsikten från altanen. Jag gjorde inte mycket vettigt den veckan. Umgicks med familj, släkt, gäster och vänner som kom förbi. Jag sov mycket, badade ibland, åt ganska mycket grillat och läste endel. Mamma och pappa löste korsord. 


Jag gjorde en sak som var vettig iofs, jag skrev en predikan som jag höll samma vecka i korskyrkan i Borås. Fast det kändes nästan inte som jobb alls, att sitta i glasverandan bland mammas pelargoner och dricka te och se ut på havet och känna att det luktar som det bara kan på västkusten...


Min Far...

Något vi gjorde var att ta båten och åka lite. En lagom stor motorbåt för att kunna åka ett gäng bekvämt, men lagom liten för att komma in överallt.. Och med överallt menar jag våra favoritställen bland öarna och skären. Och nu när jag tagit navigationskortet i höstas fick ju även jag hantera ratten. 


Det är en frihetskänsla som är svår att beskriva, farten och vattnet och känslan av motorn och man känner sig fri. Fri från trådar som sitter fast och istället är man ett med det man gör. Man har inte kontroll över havet och vinden, men man blir en del av rörelsen i havet på ett sätt som gör att man har full kontroll på båten och sig själv. Friheten att känna vinden i håret och ögonen tåras av farten, och då, då kan jag andas djupt. 


Ett av de vackraste ställen jag någonsin varit på är Vasaholmarna. Det ligger utanför Islandsberg och Grundsund, inte långt från Lysekil och är en grupp klippor mitt längst ut i skärgårn. Där kan man åka in och lägga till och bada i de djupa havet och bara njuta. Vi åkte dit och spendera en ljuvlig sommardag med medhavd matsäck, bad, sol och sällskap. Står man med näsan åt väster ser man bara en obruten horisont. Något av det mäktigaste. 



Ett annat favorit ställe är Grundsund, den lilla fiskebyn som är full av små vita hus och röda fiskebodar. Det finns en svensk kyrka där. Kanske en framtida arbetsplats? 



Ja, där har ni min sommar, som den var och såg ut. 
Inte helt fel, trots att den vart kort. 


0 kommentarer:

Skicka en kommentar