torsdag 13 augusti 2009

en torsdag i domkyrkan

Idag har jag hjälpt till på en mässa här i domkyrkan. Det är alltid trevligt. Jag får assistera vid nattvarden och jag har gjort det flera gånger med lars - han som var präst idag - så nu vet jag precis hur han vill ha det. Det blir lättare när man vet hur de vill ha det för alla präster vill att assisterandet ska göras lite olika. Men idag var det ganska lätt och avslappnat med andra ord.

Sen får jag be tackbönen, läsa text och syndabekännelsen och lite så. Idag valde jag även pslamer. Jag blir alltid lite osäker när jag valt och gett lappen med nuffrorna till vaktmästaren, att det ska va nån som folk inte kan eller som organisten inte tycker passar eller prästen inte alls kan sjunga med i...

Men idag gick det bra, körde på säkra kort - plus att jag kunde välja utifrån mitt beredelseord. Jag har alltså även nästan predikat idag. Det var en lagom upplyftande text full av förmaningar fån ordspråksboken 4 som jag hade att utgå ifrån - men jag lyckades få det till att handla om jesus och kärlek och sånt i slutändan på mina 4 minuters pratande.

Den enda kommentaren jag fick efteråt var att jag pratade lite lågt. Några sa att det var trevligt och bra och så men inga mer egentliga reaktioner än att jag pratade lite lågt. Men vadå, jag pratade i mikrofon ju. Plus att jag frågade han som skötte ljudet om det var för lågt och fick höra - nej, jag tycker det var behagligt.

Så jag känner mig nöjd med dagens insats. Nu har jag bara en och en halv timme kvar, en visning av skattkammare/museét samt en fem minuters bön i ambon - sen bär det av hemmåt för en slapp efetrmiddag. Eller ja, jag ska väl ut å springa eller till gymmet, vika tvätt, städa och laga lunch tills imon och så vidare, men slapp i jämförelse med att jobba.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar