lördag 15 augusti 2009

the island

Filmen the Island handlar om en riktig värld som är påhittad. Det föredrar jag, således tyckte jag bättre om filmen jag såg ikväll än teveserien. 
Spoiler: filmen handlar om 2 stycken - en stilig karl och en vacker flicka som upptäcker att de är kloner av rika mänskor i den värld som de trodde var totalförstörd men egentligen är vår nutid fast lite längre fram kanske, har betalat för att framställa. Filmen går ut på flera saker - dels att de ska hitta ut i den verkliga världen, hjälpa de sina, medvetandegöra världen om vad som sker, få varandra. Och på ett lite högre plan är den ett inläg i debatten kring hur långt man ska låta klonforskningen pågå - något som det här kanske hägrar i framtiden om vi inte stoppar det i tid...(tänk er sista meningen sagt med samma röst han har som pratar i trailern till en väldigt spännande actionfilm...). 


Det lustiga är att det är en ganska dålig film, den är enkel och blasé, trots de högklassiga huvudrollsinnehavarna. Ewan McGregor (star wars, big fish, black hawk down, moulin rouge) och Scarlett Johansson (a love song for bobby long, lost in translation, flickan med pärlörhänget, mannen som kunde tala med hästar). Ganska erfarna och duktiga skådisar, och ändå var filmen kass. De kunde bara göra så mycket för om ett manus är dåligt skrivet, om en dialog är dåligt skriven, spelar det ingen roll hur bra skådisar man har eller hur mycket pengar man lägger på effekterna. Filmen blir dålig ändå. 0,5 rattmuffar - endast för att jag såg den här när den först kom ut med folk som nu är nära vänner och jag kan tänka mig att ge den en halv rattmuff av enbart nostalgi...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar