söndag 30 augusti 2009

jobbet

Många timmar senare är jag äntligen hemma! Frihetens timme är här!

Jag har ont i hela kroppen, mest i fötterna och rygen, efter att ha gått omkring så mycket och burit många saker på jobbet. Ska lägga mig på min underbara tempurmadrass och må bra en stund. 

På jobbet var det först en aKF mässa, men en massa folk som tycker om rökelse, processioner och högkyrlighet i allmänhet. Jag är själv ganska högkyrklig och trivs rätt bra med det. Men ibland kan jag fundera på om man inte tar sig själv och det mänskliga på sånt allvar att man glömmer bort Gud bland allt pyssel. för tro mig, det används mycket pyssel. Det skulle kunna va så, men jag vet inte. Mässan idag var mycket fin, och i predikan hymlades det inte direkt med vad som ansågs vara vikgit och brode vara fokus i kyrkan. 

Mässa nummer två idag, den vid 11, var också en hel del med för tooulikki hade sin avskedspredikan - slutar som domprost här i upsala och ska bli biskop i Härnösand. De får en bra biskop. Ett starkt ögonblick var när hons tog och delade ut nattvard och tårarna rann i strida floder. Även när kyrkorådsordföranden höll ett tacktal precis innan postludiet i slutet på gudstjänsten kändes det lite i många halsgropar och hjärtan. 

Det är inte så att jag känner Blivande Fru Biskop särdeles väl, men hon har satt en tydlig prägel på domkyrkan, och Uppsala. Eller mer precist svenska kyrkans roll i Uppsala. Och på den vägen även på mina år här. Så det är en era som avslutades idag. Det ska bli mycket spännande att se vad som var hon och vad som inte var det, vad som blir kvar och vad som förändras nu när vi får en ny domprost. 

Nu ska jag se på en Goldi Hawn film. Det går en på en sån där gratis kanal på teve och det känns lagom IQ befriat. Hon är bra på såna filmer. Det är lite som att lyssna på p3. 

(Och så ska jag fundera på om de tär för tidigt att boka lokal för fest den 13 juni i Luleå... )

0 kommentarer:

Skicka en kommentar